2010. július 1., csütörtök

Szívhang a kövek mögül


Izgalmas órák - előtte hetek, napok - állnak mögöttem.
Többek biztatására és unszolására sikerült: megjelent az első önálló verseskötetem!
Igazság szerint már évek óta forszírozzák egyre többen, de mindig ódzkodtam; sem bizodalmam, sem keretem, sem időm valahogy nem volt hozzá. Tavaly már egyszer majdnem rábeszéltük magamat, de a kiadói ajánlat után, mire meggondoltam magam és jelentkeztem: eltűnt a kiadó!:))) :-o Még szerencse, hogy nem, mondjuk, az előleg befizetése után!... (Egy, már úton levő antológia is ugrott ugyanígy, egy csomó ember részvételi pénzével - legalábbis szerintem bottal üthetjük a nyomát ugyanennek a kiadónak!)
Tulajdonképpen az idén pedig az a dolog ejtette az utolsó cseppet a pohárba, amikor egyik kedves, többkötetes ismerősöm rám ripakodott, hogy teremburáját, meddig várok? Van 500 versem, ő nem forszírozná, ha tudná, hogy nem könyvbe valók, elhihetem, meg különben is, ha tudnám, mik jelennek meg, nem ódzkodnék. Irgum és burgum, meg hogy őszintén mondjam meg, posthumus szeretnék-e lenni? Kezdtem én erre egy csomó mondatot "De..."-vel, ám mindegyik hamar ki lett ütve. S mivel a Kedves már tavaly felajánlotta támogatását, úgymond, évfordulós ajándéknak, már a keret sem lehetett probléma; így aztán pár év alatt sikerült is eldönteni.
Szűk 1 hónap alatt cakompakk gatyába rántotta és kiadta a könyvem a Z-Press Kiadó Kft.
Igaz, a gyorsaság annak is köszönhető, hogy belívileg pdf-et adtam le, magyarul kész tördelt belívet, címnegyeddel, benne kolofonnal, 400 verset tördelve, tipografizálva, plusz az egészhez a nem szerény mennyiségű tartalomjegyzéket. Természetesen gondosan ügyelve az ívszámra, hogy mindennel együtt 16-tal, de minimum 8-cal legyen osztható az oldalszámom - 236 oldal lett. Tehát belív szempontjából a kiadónak csupán az ISBN-számot kellett belerakni valahogy - gondolom, szövegbokszilag volt megoldható - a kolofonba.
A válogatás, szelektálás és pláne a tördelés kb. 2 teljes hétvégémbe telt - ebből az egyik tavaly nyáron zajlott. Szerencsére tiszta szedés és korrektúra alapvetően van minden általam létrehozott és tárolt dokumentumban, ezzel már nem kellett foglalkozni, na nyilván a végén többször is átnéztem, hiszen az ördög nem alszik. A nyomda ördöge meg pláne...
De magam készítettem a borítórajzot is, valamint Szeitz János - ahogy ő nevezett engem és ha szabad így mondanom nekem is - költőtársam írt a hátsó borítóra ajánlót, mely egy fényképpel megspékelve, technikai korrektúrázás után kész hátsóborító-tervet alkotott.
Csak dicsérni tudom a Könyvműhelyt, a Z-Press Kiadót. Gyors árajánlat, megrendelés, ügymenet - a munka elemeinek e-mailes postázása, a borítótervek 3-szori korrektúrázhatósága (de bármennyi is lehetett volna), állandó kapcsolattartás, udvarias, kedves, gyors, pontos folyamat végén jött az e-mail: elkészült a könyv, mikorra postázzák?
A mai napot jelöltem meg, de még telefonon is pontosítottunk, sőt, még előző este is érkezett egy e-mail a csomagszámmal és telefonszámmal, és ma nagyon kora reggel is felhívtak a helyi futárszolgálattól. Így szinte órára pontosan tudtam, mikorra várhatom nem is olyan kicsi csomagomat.
Természetesen szabit sikerült kivennem mára, így van időm örülni. Már zöldhajnaltól kezdve öltöztetgettem ünnepi díszbe a szívem - ezt a Kedves javaslatára... -, ugyanis az idei évfordulónkra  valóban sikerült, hogy ez legyen az ő, számomra végtelenül kedves gesztusa és nagy-nagy ajándéka.


Előszójelleggel a könyvből:

„Arcommal napfényre
merészkedhettem,
ám kőfalak mögé
bújtattam el szívem.

Rejtőzködhetem bár
felhők mögé tőled,
úgy tűnik, falaim
megismernek téged.”

Köszönet mindazoknak, akik bármilyen módon elősegítették azt, hogy e könyv megjelenhessen. Azoknak az értő és figyelő, jó szándékú, profi és tehetséges amatőr költőknek, akik több éves verselésem során biztattak, építő tanácsokkal láttak el és segítőkész észrevételeik hasznomra válhattak.
Köszönöm az antológiák kiadóinak az általuk nyújtott lehetőségre való figyelemkeltést, ahol eddig megjelenhettek verseim.
Köszönöm barátaimnak, akik lehetővé tették, hogy időnként sikerélményekkel gazdagodhassam.
Nagyon szépen köszönöm Szeitz János andragógusnak, költőnek s egyben kedves ismerősömnek számomra igen pozitív jelentésű ajánlóját.
Köszönöm a kiadónak a gyors és precíz munkát.
Végül pedig, de nem utolsósorban köszönöm a Kedvesnek, barátomnak, aki nélkül jó néhány vers meg sem születhetett volna… s aki nemcsak szeretetével, megértésével és buzdításával, hanem különböző technikai és egyéb segítségekkel is hozzájárult ahhoz, hogy ez a könyv megjelenhetett.

13 megjegyzés:

  1. Szívből gratulálok az első köteted megjelenéshez!

    VálaszTörlés
  2. Köszönöm szépen.:) Nem csak magamnak köszönhetem...

    VálaszTörlés
  3. Gratulálok, nagy lehet most az öröm!!!:-)))

    VálaszTörlés
  4. Köszönöm, tényleg az.:) És még mindig nem tudom elhinni. Bár őszintén mondom, hogy minden antológiánál, minden A macska magazinos megjelenésnél, s az Aranygondolatoknál is érdekes volt és mindig is az ez az érzés, de ez így tényleg rendkívüli...

    VálaszTörlés
  5. :-)) Örülök én is a megjelenésnek. Meg annak, hogy te is örülsz.:)

    VálaszTörlés
  6. Köszi.:) És látod, mindezt a Te névnapodon!:D

    VálaszTörlés
  7. Kedves Magdi!

    Meoindil ma esti, macskaklubba feltett linkje segítségével jutottam el ide, és nagy örömömre egy másik blogot is találtam, ami a tiéd (Kövek mögül). Mától rendszeres olvasód leszek mindkét helyen.

    Még egyszer gratulálok a könyvedhez!:-)

    /...örülök annak, amit a blogjaidon láttam, köszönöm, hogy gondoltál rám, ha érted, mire gondolok:-))/

    VálaszTörlés
  8. Kedves Dolna!
    Gondolok valamire, talán jól sejtem?!:) Nem tudom biztosan, de ha tied egy L-lel kezdődő, csodálatos verses blog, aminek én is követője vagyok, akkor helyben vagyunk.:) Ha nem, akkor marad a talány.
    Köszönöm, hogy olvasóm leszel, nagyon örülök neki!
    A Kövek mögül blogban csak a saját verseim és egyéb írásaim (néhány próza is van) lesznek feltöltve, most tartok kb. a felénél. Azért is, hogy meglegyen egyben, szépen, képekkel. Imádom csinálni, csak sajnos, vannak napok, amikor szinte megnyitni sincs időm.
    És köszönöm itt is a gratulációt, nagyon kedves vagy!

    VálaszTörlés
  9. Kedves Sárkányka!
    Tiszta szívből gratulálok (granulálok:D )a verses könyvedhez!
    S én is köszönöm Ő-nek, hogy "technikailag" segített a létrejöttéhez:)
    Az "Aranygondolatok" mellett hiányzik ez a könyv (még) a polcomról! Be kell tölteni a helyet.:)

    VálaszTörlés
  10. Köszönöm szépen neked is, nagyon kedves vagy!:)

    VálaszTörlés
  11. Közben rájöttem, hogy Tibbe vagy!:)) Köszi még egyszer!

    VálaszTörlés
  12. Én is gratulálok tiszta szívemből. :)

    Jaj, majd ki ugrok a bőrömből és számolgatom, hogy kit is fogok meglepni a könyvvel. :)

    VálaszTörlés
  13. Óóó... köszönöm szépen, nagyon aranyos vagy!:))

    VálaszTörlés