2012. május 18., péntek

Munkás hét

Hétfőn voltam az E. kiadónál, úgy látszik, nem volt annyira egetverően sürgős ez a munka, ha majd' másfél hónap múlva lett kész az olvasókorrektúrája, s csak 5 hét elteltével küldték a szerződést. Innentől remélem, hogy a gépi megvalósítás sem kell holnaputánra.
Bár azóta mindennap csinálom, de nyilván nem tudom egész álló nap, mert az embernek vannak egyéb kötelezettségei is. Azonkívül meg, mint írtam, nincs még gyakorlatom ebben a programban, s most ki is estem egy kissé, de emlékszem, a Quarkkal is úgy voltam annak idején, hogy volt, amikor úgy egy évig nem dolgoztam vele, és azt gondoltam, mindent elfelejtettem, való igaz, de 1-2 nap alatt visszajön. De azzal volt rutinom már, itt meg még, az InDesignban ez nem mondható el.
Még emlékszem a quarkos időkre, hogy hosszabb kihagyás után, ha agyilag, szóban nem tudtam volna megmondani egy-egy gyorsbillentyű-kombinációt, a KEZEM emlékezett...
Eleve szóltak, hogy felejtsem el, hogy korrektor is vagyok, most csak a tördelésre koncentráljak. Ennek ellenére nem tudtam megtenni, hogy ami baromságot meglátok "véletlenül", azt úgy is hagyjam annak okáért, mert van korrektor, akinek ez a munkája. Úgyhogy jól tettem, mert szerintem nem tudta volna hova írni a javításokat, ha eleve ki nem javítok kétszer annyi hibát, mint amennyit ő még talált.
Halkan, néha kicsit hangosabban jegyezgetem meg azonban magamnak: mennyire látszik, ha olyan korrektúrázik, aki nem tördel. Én mindkettő vagyok, s éppen ezért, ha "csak" korrektúráznom kell, mindig számításba veszem a tördelőt is, hogy az, amit javítani-változtatni kérek, feltétlenül fontos-e annyira, hogy a tördelőnek több plusz órát, napot jelentsen munkailag. (Természetesen nem helyesírásról vagy elütésről beszélünk - többség hajlamos azt hinni, hogy egy korrektornak csak az a dolga.) Mert: a tördelési, tipográfiai szabályokat tartsuk be - ez oké. De többféleképpen be lehet. Úgy is, hogy figyelek arra, hogy amit kérek, mennyire borítja fel a kész munkát, illetve, ha a tördelő kényszerből csinált így vagy úgy dolgokat, mely szabályos ugyan, de az én ízlésem szerint így vagy amúgy szebb lenne, akkor nem javítok önzőn. Ha szabályos, de nem olyan gyönyörű, mint ahogy én elképzelem mint korrektor (ízlések és pofonok különböznek tipográfiailag is), és tudom, hogy szinte képtelenséggel egyenlő vagy baromi nagy meló megcsinálni, vagy esetleg kezdje elölről, nulláról újratördelni azt, ami meg egyébként jó... hát én azt nem korrektúrázom meg önzésből, csak azért, hogy még jobban összefirkáljam és lássák, mennyit dolgoztam rajta.
Vagy pl. olyan javítanivalók, hogy sima szövegben van egy szorzókereszt. Ami betűtípusonként változhat a nagysága, pozíciója. DE! Legalább nem x-et szedtek helyette! Mint az esetek 90%-ában.
Nem, szorzókereszt. Ám neki nem tetszik, odaírja, hogy nagyobbat! Jó, Manóka olyan hülye, hogy kijelöli a szorzókeresztet, amiért anno eleve hálát adott, hogy nem x-szel lett szedve, és az egyébként 12 pontos alapszövegben a szintén, szabályosan 12 pontos szorzókeresztet megcsinálja 13 pontosra - csak a szorzókeresztet! Hogy legyen boldog, aki nagyobbra szeretné.
Na, ez a különbség a "csak" korrektor és az olyan korrektor között, aki szedő is, tördelő is egyben. Én ilyen felesleges dolgokkal nem terhelném a szerencsétlen tördelőt. Egyben, egészben kell látni a munkát, nem részleteiben, soronként. És ezek itt most csak egyes példák...
De fő, hogy munka.
Örüljünk, hogy ha labilis is, meg még legalább egy hónap, míg valami alaposan megadóztatott pénzt látok majd talán belőle (ami állítólag még így is hamar van, illetve lesz!), sőt, akkor ezek szerint még egy szerzői korrektúra is hátravan egy jövés-menéssel (ui. eleve azt hittem, azért van másfél hónapig szó nélkül oda a munka, mert mindkettőt megcsinálják - az általam több évtizedes, több helyen szerzett, megszokott gyártási ütemezéshez képest másfél hónap mindkettőhöz is rengeteg idő volt!) - de hát nincs válogatási lehetőségem és tilos "nyafogni".
Dolgozni, bér nélkül. De majd egyszer 2 számlámat ebből fogom kifizetni.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése